Leikkaustoimet vaikuttavat asukkaisiin eri tavoin

Pekka Huhti seisoo lumisella pihalla puisen katoksen tai huvimajan edustalla tumman sininen talvitakki päällään.

Asumistuen ja muiden sosiaalitukien leikkaukset koetaan kohtuuttomiksi, mutta nykyisen tilanteen ymmärretään vastuuttavan myös asukkaita säästötoimiin.

Pekka Huhti on asunut Järvenpään Mestariasuntojen Sauvakadun kohteessa viimeiset neljä vuotta, joista kahtena hän toimi asukastoimikunnan puheenjohtajana. Kohteessa on noin sata asuntoa, joista viidestä asukkaat ovat muuttaneet vastikään pois. Syynä on ihmisten entistä kireämpi talous niin elinkustannusten nousun kuin vuokrien kohoamisen vuoksi. Pekan mukaan talossa ei ole ennen näkynyt niin montaa pimeää ikkunaa, ja näky harmittaa muitakin asukkaita.

ARA-asuntojen vuokrat ovat nousseet viime ja tänä vuonna normaalia enemmän ennen kaikkea lainojen korkotason voimakkaan nousun vuoksi. Keväällä käyttöön otettavat sosiaalitukien leikkaukset kiristävät entisestään tilannetta.

Pekan ollessa puheenjohtajana hän ehti käsitellä asukkaiden kanssa hallituksen leikkauspäätöksiä sekä vuokrankorotuksia. Erityisesti yleishyödyllisten yhtiöiden asukkaat tuntevat taloudelliset vaikutukset, sillä heissä on paljon Kelan tukien saajia.

– Kyllähän nämä asiat ovat asukkaissa aiheuttaneet katkeruutta. Eniten ihmisiä huoletti syksyllä epätietoisuus, kun puhuttiin yleisesti leikkauksista, mutta kukaan ei tiennyt tarkalleen, mitä tässä nyt leikataan ja mitä ei. Nämä kuitenkin vaikuttavat monen ihmisen elämään, ja epätietoisuus loi paljon ärtymystä, kertoo Pekka.

Säästötoimet myös asukkaiden vastuulla

Taloudelliset vaikeudet ovat Pekan mukaan vaikuttaneet eri tavoin ihmisten elämään. Osa on edellä mainittujen viiden asukkaan tavoin joutunut muuttamaan pienempään ja halvempaan asuntoon. Monet joutuvat säästämään ruoasta ja muistakin peruskuluista kuten lääkkeistä. Moni miettii Pekan mukaan myös elintottumuksiaan, josko niitä voisi muokata siihen suuntaan, että rahaa kuluisi vähemmän.

– Mielestäni erilaiset säästötoimet ovatkin myös asukkaan vastuulla, eikä pelkästään esimerkiksi hallituksen tai vuokranantajan vastuulla, toteaa Pekka.

Vaikka sosiaalitukien leikkaustoimet ovat Pekan ja monen muun asukkaan mielestä kohtuuttomia nykytilanteeseen nähden, asukkaiden kannattaa välttää turhien kulujen aiheuttamista asumisessaan, jotta ei aiheuteta painetta korottaa vuokria. Se pahentaa asukkaiden taloudellista tilannetta entisestään.

– Pienillä asioilla asukas voi itse välttää lisäkulujen aiheuttamista asumisessaan, jotta kaikki säästyvät vuokrankorotuksilta. Esimerkiksi jätteiden lajittelu ja energiankulutus ovat helppoja tapoja säästää, toteaa Pekka.

Myös yhtiön pitää tarkastella toimintojaan

Pekka patistaa myös yhtiöitä tekemään laajemmalla skaalalla säästöjä, jotta asukkaiden tilannetta voidaan helpottaa. Pekan mukaan esimerkiksi ulkopuolisten alihankkijoiden käyttöä pitäisi tarkastella, että olisiko edullisempaa ostaa työ alihankintana vai palkata tekijät yhtiön omiin töihin.

– Rakennusalalla on tällä hetkellä paljon työttömiä tekijöitä, joita voisi palkata erilaisiin rakennus- ja remonttihommiin. Kun niitä ei ole tarjolla, nämä samat tekijät voisivat tehdä esimerkiksi pihatöitä, ideoi Pekka.

Teksti ja kuva: Ida Oljemark

Yläkuva: Järvenpääläinen Pekka Huhti korostaa, että tämänhetkinen tilanne vaatisi vastuunkantoa erityisesti vuokranantajilta ja päättäjiltä, että asukkaita ei ajettaisi kohtuuttomaan taloudelliseen tilanteeseen

Takaisin sivun alkuun